Třeskutě vtipná záležitost! Mezi hrdiny z povídek spisovatele a stand-up komika Pavla Tomeše najdete anděla, preppera a další zvláštní postavičky

01.05.2024 | Recenze

RECENZE: Povídková kniha spisovatele a stand-up komika Pavla Tomeše s názvem 13! (čti třináct faktoriál) skrývá v první řadě neskutečně pestrou směsici absurdních situací, které autor dokázal vypointovat tak, že si doslova sednete na zadek. Ráda bych však hned zkraje přidala varování, že kdo nemá rád černý humor, ten nejčernější, ten ať tuhle knížku nečte.

Nakladatel doporučuje, že povídky lze číst v libovolném pořadí, což přináší až neskutečné množství možností řazení povídek, a laskavého čtenáře tak přivádí na myšlenku, proč je v názvu ten faktoriál. Já se do čtení pustila nejdřív od začátku, jak se na správného čtenáře sluší. V první povídce s názvem Gabriel a Michael se servou dva andělé, kteří se zprvu prát nechtěli, ale jinak to prostě nešlo. Nezapomínejte, že i anděl se může na… (případně naštvat/rozčílit). Třeskutě vtipná záležitost. Nečekala jsem, že hned druhá povídka Měla babka mě rozbrečí a nepůjde to zastavit. No, a pak už jsem jela na přeskáčku podle toho, jak mě zaujaly názvy. Jeden den s igelitkou mě rozesmál nahlas, a to se mi opravdu často nestává… Další povídky s názvy Můj fotr byl prepper, Pežot Lux, Schödingerová, Ruleta, Facka, Vánoce na Bé dva, Chrám i tvrz i klub i sokolovna, Chuť mezi řádky, Poklad a Co byste poradil začínajícím autorům uvedou hlavní hrdiny do tak trapných a nevšedních situací, že je vám jich často až trošku líto, přesto dychtivě hltáte, kam až sahá autorova, troufám si říct bezbřehá, fantazie. Povídky doplňuje HRAVÁ příloha (verzálky jsou schválně), která je posouvá ještě o stupínek výš… Polechtá bránici a následně vyvolá záchvaty smíchu – např. Latinská erotická konverzace pro mírně rozjeté či Moje oblíbené sny (za kterými jsem nešel).

Přiznám se, že tohle nebylo moje první setkání s Pavlem Tomešem (a nevadí, že je z Brna), už jsem od něj četla Tohle lidi hodně berou i Až na ten konec dobrý (Cena čtenářů Magnesia Litera 2022), a tak jsem tak trošku věděla, do čeho jdu – až na kost, pardon, až na dřeň černému humoru a absurditě. Přesně moje gusto a zaručená zábava pro ty, kteří „už vědí“. Kdybych měla Instagram nebo aspoň Facebook, budu ho sledovat. :)

Magazín Knihkupec přinesl také rozhovor s autorem a ukázku z této knihy.

Poslední léto: Skvěle popsané myšlenky a pocity rebelující patnáctileté holky. Na tuto knihu budete myslet ještě dlouho po přečtení

18.05.2024 | Recenze