Téměř detektivní příběh, v němž hraje hlavní roli dřevo

12.08.2022 | Recenze

Zpráva z tisku z roku 1971: Norsko-francouzský pár na prázdninách zahynul u Authuille v severní Francii. Manželé navštívili uzavřené bitevní pole z první světové války a byli nalezeni mrtví v řece. Ohledání ukázalo, že měli v těle jedovatý plyn z válečného granátu, spadli do vody a nedokázali se dostat na břeh. Manželský pár měl s sebou tříleté dítě, které nebylo k nalezení. O čtyři dny později bylo dítě objeveno v ordinaci lékaře 120 kilometrů od místa tragédie. Pro chlapce si přijel jeho norský dědeček. (text: Zuzana Dorogiová, foto: Štěpánka Levá)

Od té doby žije Edvard s dědečkem Sverrem na farmě v Hirifjellu, kde se učí farmařit a vše, co je potřeba k životu na venkově. Už od dětství má rád stromy a dřevo a rád a zručně vyřezává. Když dospěje, chce za každou cenu přijít na to, co se stalo s jeho rodiči v místech, kde se před lety odehrávala neblaze proslulá bitva na Sommě, v níž zemřelo přes milion vojáků, a jen 16 ořešáků zůstalo stát jako memento uprostřed zaminovaného válečného pole. Edvard putuje po stopách svého prastrýce, který se za druhé světové války zúčastnil odboje a rozkmotřil se tak se svým bratrem, Edvardovým dědečkem, jenž tehdy podporoval nacisty. Cesta jej zavede z rodného Norska až na Shetlandy, kde údajně jeho prastrýc Einar, mimochodem vynikající umělecký řezbář, dožil. Pátrá po přeživších, jež si vzpomínají na oba bratry, prožívá neskutečná dobrodružství i ve svém intimním životě a noří se postupně do složité historie rodiny, která sahá hluboko do minulosti. A stromy v ní hrají podstatnou roli.

Znamenitě napsaný román Šestnáct stromů na Sommě je plný napětí a tajemství a obsahuje takové množství postav, že zpočátku činí potíž se mezi vzájemnými příbuzenskými a přátelskými i nepřátelskými vztahy zorientovat. V momentě, kdy se to čtenáři podaří, již příběh plyne, i s mnoha odbočkami a vedlejšími událostmi a návraty do historie, strhujícím způsobem až do překvapivého konce a donutí vás otevřít knihu brzy znovu.

Hana Robinson: Ráda bych šla na skleničku s Alenou Mornštajnovou

25.09.2022 | Rozhovory

Ted Bundy, na jedné straně lamač dívčích srdcí, na straně druhé bezcitný muž a bestiální vrah