Dům na Riviéře odkrývá temná válečná tajemství

14.08.2022 | Recenze

Australská spisovatelka Natasha Lesterová je českým čtenářům známá díky románům Pařížská švadlena a Skříň plná Diora. Zaměřila se v nich na život během druhé světové války a tuto linii umně kombinuje se současností. Ve stejných stopách kráčí i aktuální počin nazvaný Dům na Riviéře. Opět se odehrává ve Francii za okupace nacisty a také v něm hraje hlavní roli umění a móda. (text: Barbora Javorková, zdroj fotografie: Štěpánka Levá)

Ve dvou dějových liniích střídavě sledujeme Éliane a Remy, hlavní hrdinky knihy a jejich spletité cesty životem.
V roce 1939 se hrozba války vznáší nad Paříží jako temný bouřkový mrak. Éliane pracuje v Louvru, kde se jako milovnice umění cítí nejlépe. Okupantům zatají, že rozumí německy a stane se tak na pohled bezvýznamnou katalogizátorkou děl, pro odboj je však její role nesmírně důležitá. Éliane prožívá první skutečnou lásku s malířem Xavierem, která náhle končí zradou ze strany umělce. Jaké je dívčino překvapení, když po čase svého milého znovu uvidí, jenže na místě, kde by to vůbec nečekala! Bude mu moci důvěřovat a svěřit nebezpečná tajemství?

V roce 2015 odjíždí Remy Langová na Riviéru, do domu, který zdědila, aby se vzpamatovala z těžké rány osudu. O svém dědictví mladá žena mnoho neví, byla totiž adoptovaná, proto je velmi překvapená, když v domě najde seznam evidovaných uměleckých děl ukradených za války z Paříže spolu s jedním obrazem visícím na zdi pokoje. Jak se válečná kořist mohla dostat do domu, který jí nyní patří? Dozví se Remy odpověď na otázku, odkud pochází a co mají její předkové s těmito věcmi společného?

Natasha Lesterová v knize Dům na Riviéře už potřetí dokázala, že jí společenské romány, v nichž se snoubí historické téma s romantikou, prostě sedí. Její knihy cílí na čtenářsky atraktivní, byť nelehké období druhé světové války. Citlivým, přesto bolestivým způsobem líčí útrapy i neuvěřitelnou statečnost obyčejných lidí bojujících za svobodu. Scény jsou vypjaté i emotivní a v duších citlivějších čtenářů rezonují ještě dlouho po přečtení, kdy si většina určitě položí otázku, zda by byli schopni stejných obětí jako hrdinové tohoto románu. Přestože část odehrávající se v současnosti také útočí na city, protože Remy se potýká s těžkou traumatickou situací, příběhu po celou dobu suverénně dominuje historická linie s odbojářkou Éliane v hlavní roli.

Doposud pro mě byla jedničkou Pařížská švadlena, ale dojemný, vemlouvavý a na správných místech napínavý Dům na Riviéře jí zdatně šlape na paty. Je protkán láskou k umění a módě a zároveň vzdává hold lidem, kteří riskovali vlastní životy, aby ochránili cenné kulturní dědictví Francie. Australanka Natasha Lesterová se prostě umí dotknout srdcí tím správným způsobem a zanechat ve čtenáři výrazný a nezapomenutelný dojem.

5 knih, které rozšíří vaše obzory a přinesou vám novou perspektivu: čerstvé knižní novinky, které naleznete v poličce s naučnou literaturou

27.03.2024 | Tipy na knihy

Tři březnové novinky pro náročné čtenáře: rodinná sága z Malajska, román o stárnoucím boomerovi a skutečný příběh z newyorské společnosti na začátku 20. století

26.03.2024 | Tipy na knihy

Lucie Šilhová: "Zašla bych na víno s milencem lady Chatterleyové. Anebo radši rovnou s lady Chatterleyovou. To by mohla být slušná dámská jízda." Úspěšná publicistka a autorka plánuje letos vydat novou knihu

25.03.2024 | Rozhovory

Šest audioknih, které vyšly v březnu: tenisová novinka od Taylor Jenkins Reid, horor z pera slovenského mistra hororu Jozefa Kariky i poslední kniha Simona Mawera

24.03.2024 | Tipy na knihy