Božská rovnice je povedenou audioknihou, která nadchne každého volnočasového fyzika, v podání Miroslava Táborského je také velmi srozumitelná

20.01.2023 | Recenze

Teoretická fyzika a astrofyzika, to nejsou témata určená hrstce zasvěcených. Jsou to oblasti lidského zkoumání, které nabízejí fascinující pohled nejen na vesmír nebo subatomární částice, ale i běžný každodenní svět kolem nás. Zvláště pokud o nich hovoří odborníci jako Michio Kaku, který už desítky let dokáže své čtenáře i posluchače okouzlit, a pokud se četby jeho knihy ujme herec s dostatečným nadšením pro věc.

Ve svém předešlém díle Budoucnost lidstva se Kaku věnoval nejen tomu, jak se v průběhu posledních zhruba sedmdesáti let vyvíjel takzvaný vesmírný program, ale především budoucnosti planety Země, sluneční soustavy a tomu, jaké možnosti a vyhlídky má lidstvo v otázce vesmírného cestování a osídlování jiných kosmických těles. Jeho nejnovější kniha Božská rovnice se tematicky vrací o kousek zpět a představuje ten druh lidského bádání, který dal vzniknout mimo jiné právě myšlenkám na „člověka ve vesmíru“.

Miroslav Táborský, který pro vydavatelství OneHotBook načetl už předchozí audioknihu Michia Kaku, se pod vedením Hynka Pekárka ujal i Božské rovnice. Za zmínku zde stojí, že Táborský, byť to dnes možná málokdo tuší, vystudoval mimo jiné i fyziku na pedagogické fakultě, a má tak k tématu díla velice blízko. To se koneckonců odráží i v jeho interpretaci. Táborský posluchače strhne svým až klukovským nadšením pro věc a je schopen je okouzlit právě tak, jako je Michio Kaku s to okouzlit své čtenáře.

Přestože se v knize objevují fyzikální vzorce a je místy náročnější na představivost a porozumění, je v podání Miroslava Táborského velmi srozumitelná, a to i díky přiměřeně svižnému tempu. Božská rovnice je velmi povedenou audioknihou, schopnou nadchnout každého volnočasového fyzika, který si chce uspořádat vědomosti o jednotné teorii pole a mnohých dalších, které s ní souvisejí. Jistě ji lze ale doporučit i těm, kteří se s tímto druhem bádání teprve chtějí seznámit.

Text: Lukáš Vavrečka

Ondřej Brousek: „Obdivuji Waltariho za jeho elegantní a vynalézavě skrytou ironii.“ Známý herec načetl historický román Jeho království od autora knihy Egypťan Sinuhet

22.04.2024 | Rozhovory