Kniha Zkvašeno je nejlepším průvodcem, kterého si do světa fermentovaných potravin můžete přát

18.07.2023 | Recenze

Recenze Markéty Havlové: Vláďu Sojku a Zuzanu Ouhrabkovou jsem poprvé potkala na workshopu u příležitosti českého vydání fermentační bible Sandora Katze. Tehdy jsem byla jen nadšeným jedlíkem kvašených potravin, ale jejich entuziasmus i obsah skleničky, kterou jsem si z workshopu odnesla domů, mě tak nadchl, že od té doby fermentuji kdeco. Knihu Zkvašeno napsali právě oni dva, takže mi bylo jasné, že bude skvělá, ještě dřív, než jsem ji vůbec otevřela.

Kniha je rozdělena na dvě hlavní části, které odděluje intermezzo v podobě tří článků. Najdete v nich několik zajímavých myšlenek a úvah o kvašení, ale také dostatek argumentů pro všechny nevěřící Tomáše, kteří opovrhují vašimi bublajícími pochoutkami.

Na začátku knihy najdete úvod, který je určen zejména pro nováčky a autoři nám v něm předkládají nejrůznější důvody, proč se fermentování vůbec věnovat, a také rady, jak k vlastnímu procesu a zkvašeným potravinám přistupovat. Poté následuje část plná teorie, kde se dozvíme základy o bakteriích, ale také třeba to, jak si vytvořit vlastní „inkubátor.“ Kvasní mazáci budou možná mít tendenci tyto stránky přeskočit, ale podle mě nezaškodí si některé věci občas zopakovat. Zejména nejrůznější potíže a problémy, které bývají častými dotazy v nejrůznějších on-line diskuzích, jsou tu skvěle popsány a doplněny o ilustrační obrázky jednotlivých neduhů.

Teď to hlavní, proč tu jsme! Největší část knihy (jak už napovídá podtitul Kuchařka na doma) zabírají návody, postupy a recepty. Troufnu si říct, že s touto knihou už nebudete při kvašení čehokoliv potřebovat Google ani jiné rádce. Je vidět, že autoři se vyznají, protože nám předkládají receptury na všechny myslitelné základy, seřazené podle použitých surovin. Ať už chcete nakládat kimchi, „chovat“ si vlastní jogurtovou kulturu nebo se odvážně pustíte do výroby miso pasty – najdete v knize vše, co potřebujete vědět. Nechybí ani recepty na plnohodnotná jídla, ve kterých všechny fermenty využijete a posunete je tak na novou úroveň. Na více než 200 stranách této části kuchařky najdou inspiraci ti, kdo s kvašením začínají, i zkušení fermentátoři.

Příjemným bonusem oproti překladovým knihám je fakt, že Zkvašeno vznikalo v českých podmínkách, takže použité suroviny jsou u nás buď běžně dostupné, nebo nám autoři ochotně poradí, kde je sehnat. Nemůže se tedy stát, že hlavní složkou některého receptu je třeba plod kaktusu, který budete v Česku marně hledat i v botanické zahradě. Naopak nechybí recept na oblíbené kysané zelí.

Mé nadšení z knihy Zkvašeno můžete přikládat tomu, že jsem fanoušek fermentování. Nebylo tomu tak ale vždy, to právě autoři této knihy mě před pár lety svým přístupem, nadšením a jednoduchými radami z jejich blogu přivedli na tuto cestu. Pokud se tedy stále ošklíbáte nad kombuchou a krčíte nos nad kimchi, zkuste popřemýšlet také o zdravotním přínosu konzumace zkvašených potravin, budete velice překvapeni, jak mnoho lidskému tělu prospívají.   Otevřete mysl a nechte se vést Vláďou a Zuzanou. Lepší průvodce si do světa „zkažených“ potravin nemůžete přát.

Text: Markéta Havlová