Přísně tajný spolek svérázných čarodějek – fantasy, která vás donutí dělat si magické čaje, být hodní na koi kapry a usmívat se na irské knihovníky

12.03.2024 | Recenze

Mika Moonová moc dobře ví, že život čarodějky v moderní Británii je někdy hrozná nuda. Máte tu všechna ta přísná pravidla, která vyžaduje Primróza, důstojná a přísná představená anglických čarodějek, aby se o vás lidé nikdy nedozvěděli. A pak je tu vaše magie, která prostě chce být používána. Řešení je jednoduché. Stanete se witchcore influencerkou.

Protože Mičinou specialitou jsou nejrůznější čajové směsi, začne natáčet videa, na nichž zachycuje své magické experimenty. Pod svícnem je přece největší tma, že? Koho by napadlo, že ta instagramová videa zachycují skutečnou magii a nikoliv „kouzelné“ filtry? A ono to funguje! Sledující pomalu přibývají a Mika se nenudí.

Jenže pak jí napíše jistý Ian Kubo-Hawthorn, vysloužilý herec a výstřední stařík se zálibou v duhových barvách, co pozná opravdovou čarodějku na první pohled. Překvapivě však nechce Miku upálit. Místo toho pro ni má zvláštní nabídku. Pozve ji do Norfolku, kde má žít ve Ztraceném domě a stát se domácí učitelkou třem mladým dívkám, které… jsou také čarodějky. Abyste totiž chápali – kdysi dávno se čarodějkám nepovedlo jisté kouzlo a následky byly strašlivé! Každá čarodějka, která má dítě, zemře. A tak je výchova sirot, jež vládnou magií, skutečně prekérní záležitostí. Miku to samozřejmě láká, je to svým způsobem další revolta proti Primróze (protože čarodějky se NESMÍ sdružovat, to totiž láká pozornost obyčejných lidí!). Brzy ovšem zjistí, že celá záležitost má nejen klady (Norfolk! Báječný dům na venkově! Další čarodějky!), ale i pořádné háčky (Primróza to nesmí zjistit! Všechny v domě ohrožuje krutý právník! Žije tam nemravně sympatický knihovník!). Tahle mise bude pro Miku, a především její srdce zatraceně náročná!

Vychází v březnu v nakladatelství Laser.

Cozy fantasy – nebo hřejivá fantasy, chcete-li – zažívá globálně velký rozmach. A není se co divit. V posledních letech jsme se všichni naučili, že svět umí být drsné a úzkostné místo. A i když čtení o bojích s temnými mágy je pořád zábavné, jde to přeci i jinak. Proč si v našem oblíbeném žánru nedopřát příběhy sympatických lidí, se kterými život nevytírá podlahu, ale opravdu jim dopřeje šanci na pohodu a poznání, že největším kouzlem je někdy šálek horkého čaje a úsměv milované osoby? Loni se stala i u nás hitem kniha Legendy a latéčka. Úspěch slavil i Monin kouzelný průvodce obranným pečením. Skoro by se dalo říct, že Peče celá říše fantazie (protože i v Latéčkách hrály vedle kávy sakra velkou roli skořicové rolky).

V jádru jde ale právě o tu hřejivost. A v Přísně tajném spolku svérázných čarodějek ji zajišťují hlavně příjemné deky a pochopitelně čaj, protože se ocitáme v Anglii. Určitě se shodneme, že hřejivá fantasy z anglického venkova je hřejivá dvojnásob. Britská autorka indického původu Sangu Mandanna si to moc dobře uvědomuje a neváhá s typickými reáliemi řádně přitvrdit. Její Anglie je proto přesně taková, jakou si ji všichni představujeme, hrdinka je sympaťačka a zvraty občas zazlobí, ale rozhodně nevychýlí směřování k happy endu. Navíc je celý ten svět moderních čarodějek zábavný, jako když Mika převáží ve svém malém automobilu celé jezírko i koi kapry (magie je super, že?), a plný milých narážek v podobě jmen zvířecích kumpánů i Mičiných svěřenek (strávíte díky nim pár příjemných chvil zjišťováním informací o slavných čarodějkách dějin i archeologických objevech).

Přísně tajný spolek svérázných čarodějek je prostě kniha pro chvíle oddechu, kde je vaření lektvarů snad ještě víc cool než v Bradavicích. A hlavně je to kniha, která nás nenásilně, ale důrazně přesvědčí o pár životních pravdách, na které v shonu všedních dní snadno zapomínáme. „Občas nestačí jen hledat místo, kam patříme. Někdy si ho musíme sami vytvořit.“ Myslím, že na tom se s Mikou shodnu bez problémů, i když jinak bych do čaje dával místo hvězdného třpytu spíše trochu kořeněných kořenů hor.  A co vy?

Text: Michal Tesáček