Wallanderovská (skoro) tečka

29.08.2022 | Recenze
Wallanderovská (skoro) tečka

Desátým příběhem z audioknižní série příběhů s oblíbeným švédským komisařem je titul Ruka/Wallanderův svět, kombinující dvojici různorodých textů. Prvním z nich je novela Ruka, kterou autor Henning Mankell napsal původně jako poděkování holandským čtenářům v roce 2004. Společnost jí na nahrávce dělá Wallanderův svět, jakýsi autorův doslov a zároveň průvodce celou sérií, kterým se Mankell se svým hrdinou definitivně rozloučil.

Režisér Michal Bureš se tak tentokrát musel uchýlit k drobné změně oproti zaběhnutému schématu, v jehož rámci doposud vyšly chronologicky všechny předchozí romány s Kurtem Wallanderem. Audioknihou totiž provázejí hned dva interpreti. Ruku opět načetl Jiří Vyorálek, který je s Mankellovými příběhy pevně spjat. Se všemi postavami příběhu se opět po čase setkává jako se starými známými, s kterými začnete konverzaci tam, kde jste při minulém setkání skončili. Typické nevrlé Mankellovské postavičky ztvárňuje sebejistě a bez sebemenšího zaváhání. Posluchačům předává příběh s lehkou ironií v hlase, korespondující s tónem, jakým autor s humorem sobě vlastním příběh okořenil.

Druhou encyklopedickou polovinu audioknihy ale bylo záhodno vypravěčsky odlišit. Volba padla na Jiřího Hromadu, který se doposud příliš v audioknižním světě neobjevuje. Jakožto zkušený herec s bohatým fondem rozhlasových nahrávek se ale zhostil úlohy stárnoucího spisovatele se ctí, s nadhledem interpretuje Mankellovy myšlenky, provází posluchače klíčovými událostmi z Wallanderova života a připomíná i nejdůležitější postavy, které komisaře po mnoho let při jeho dobrodružstvích provázely. Kromě toho jeho prostřednictvím autor nechává také nahlédnout pod pokličku toho, z jakých pohnutek a v jaké atmosféře jeho romány vznikaly, zmiňuje se i o tom, proč jeden rukopis spálil a nikdy nedokončil a nevyhýbá se ani komentářům k četným setkáním s možná až příliš velkými fanoušky svých knih.

Celou recenzi si můžete přečíst na naposlech.cz.

(text: Tomáš Macháček, foto: se svolením vydavatelství OneHotBook)

Nepíšu proto, abych byl populární, těší mě to, říká král severských detektivek Jo Nesbø, který přijel v říjnu loňského roku do Prahy